Zien en gezien worden: de zichtbare ondernemer

Onterecht heeft ‘zien en gezien worden’ een negatieve bijklank. Tijd om dat te veranderen: zien en gezien worden is essentieel als ondernemer. En het leuke is, dat mag helemaal op de manier die bij jou past. Je bent niet voor niets ondernemer geworden: je wil je eigen koers varen en daarbij hoort ook een manier van zichtbaarheid kiezen die bij jou en je onderneming past.

Online versus Offline

Er wordt van alle kanten geroepen dat je online zichtbaar moet zijn. Want, online is de toekomst. Maar het is niet de enige toekomst. Offline je gezicht laten zien is ook waardevol en effectief. Het meest krachtig is een combinatie van beiden: zo pluk je de vruchten van twee werelden.

Offline zichtbaarheid

Je hoeft niet in je mascottepak de straat op, wees niet bang. Offline zichtbaar zijn gaat om je gezicht laten zien op plekken die voor jou relevant zijn. Netwerkbijeenkomsten bezoeken is even belangrijk als voor de hand liggend: zoek een club die bij je past en neem actief deel, dan haal je er het meeste uit. Maar je kunt meer doen: vakbeurzen bezoeken, koffie drinken met concullega’s, aanschuiven bij inspiratiesessies in jouw vakgebied, lokaal flyeren, billboards laten plaatsen langs de A1, je visitekaartjes overal mee naar toe nemen, trots zijn op je bedrijf en dit actief uitdragen en vooral: goed zijn in wat je doet. Dan gaat het offline mond-tot-mond treintje vanzelf lopen.

Online zichtbaarheid

Als je nu offline de manieren hebt gevonden om je gezicht te laten zien aan de wereld: hou het momentum vast door online voorbij te komen op het scherm van je nieuw opgedane contacten. Dit kan via Social Media als Facebook, Instagram en LinkedIn of op fora, ZZP platformen (hallo ikonderneemhet.nl!) en in online vakbladen. Zorg dat je netwerk weet wat je doet, welke problemen je oplost en hoe je te bereiken bent. Maar denk verder dan de standaard reclame uitingen: ga niet overvloedig strooien met commerciële boodschappen en call-to-actions. Vertel niet over je wat je kan doen, maar laat het zien. Met bijvoorbeeld klantcases, expertise blogs en inspirerende beelden.

Zichtbaar authentiek

Kies de koers die bij je past en vaar hem met plezier. Je klanten zullen zien dat je blij wordt van wat je doet, dat je goed bent in wat je doet en dat je weet hoe je dat vertellen moet. Het blijft zien en gezien worden!

Kelly Brunninkhuis07/07/20202