Zoek jij op Zoover als jij op jacht bent naar een geschikte vakantiebestemming? Kijk jij op bol.com hoeveel sterren een product heeft? Laat jij je restaurantkeuze afhangen van het cijfer op Google? Ongetwijfeld.
Social Proof: het antwoord op de sceptische consument
In de online marketingwereld noemen we dit verschijnsel ‘social proof’. Vrij vertaald: online mond-tot-mondreclame. In een wereld waarin mooie woorden en beloftes ons om de oren vliegen, is een beoordeling van een écht mens fijn en vertrouwd.
Net als in de offline wereld: als je zus of vriendin je een restaurant aanbeveelt, is de kans groot dat jij daar zonder drempelvrees naar binnen stapt. Maar ook kappers, loodgieters, de oppas en schoonmaakster komen vaak in je leven door een directe aanbeveling uit jouw (persoonlijke) netwerk. Niet gek dat het belang van deze mond-tot-mond reclame ook is doorgedrongen tot de zakelijke wereld. Niet alleen de grote bedrijven en websites hebben maken gebruik van dit psychologische gegeven: ook kleine organisaties en individuen maken steeds meer gebruik van de kracht van social proof.
Zichtbaar door online mond-tot-mond reclame
Als zelfstandige, kleine ondernemer heb je vast al gemerkt dat er veel werk uit je netwerk voortkomt. Dus waarom zou je dit online verder uit willen breiden? Omdat je zichtbaarheid online nog vele malen groter kan worden dan offline. Op LinkedIn heb je misschien 500 connecties, maar als je doorrekent blijken die 500 connecties er op hun beurt ook weer 500 te hebben. Dat is een potentieel online bereik van 250.000 mensen. Stel je voor dat die klant – die enórm tevreden is over je werk – dat kan vertellen aan 250.000 mensen. Dan wordt het opeens heel aantrekkelijk om online de enthousiaste recensies van je klanten te delen.
Aan de slag met Social Proof
Drie tips om de kracht van social proof te gebruiken voor het vergroten van jouw zichtbaarheid:
ü Vraag om aanbevelingen op LinkedIn. Huidige of voormalige klanten, collega’s of vakgenoten: vraag ze om een aanbeveling voor je achter te laten.
ü Vraag na afloop van je klantcontact om feedback. Product geleverd? Dienst afgelopen? Zorg dat je weet hoe je klant het ervaren heeft. Niet alleen om als social proof te gebruiken, maar ook ter verbetering van je service.
ü Gebruik de aanbevelingen en feedback in je uitingen. Op je website in de vorm van recensies, als quotes in je (online) portfolio en als anekdote als je ergens spreekt.
Zelf-feliciterend-vermogen
Best een beetje ongemakkelijk soms: die prachtige woorden over jouw persoon en jouw dienstverlening online gooien. Is dat geen op-de-borst-klopperij? Arrogantie van de bovenste plank? Jeukwaardig? Zeker niet! Zelf-feliciterend vermogen noem ik dat. Zolang je het authentiek, waar(dig) en integer houdt, is het een ontzettend krachtige zet om de wereld te laten zien wat jouw meerwaarde is.