Zichtbaarheid: hoeveel laat jij zien?

Zichtbaarheid: hoeveel laat jij zien?    

Dat online zichtbaarheid als ZZP’er een must is geworden anno 2020 heeft zich ten tijde van de coronacrisis ruimschoots bewezen. Veel zelfstandigen maakten de laatste maanden koortsachtig en snel de stap naar online om zo hun offline klanten te kunnen behouden. Het voortvarende begin ten spijt voorkomt niet dat deze groep rondloopt met de aloude vraag: wat kan ik nu online delen, behalve mijn product of dienst?

Deel je verhaal

Mensen doen zaken met mensen. Die heb je vast vaker gehoord en net als alle clichés is dit ook een waarheid als een koe. Maar om zaken te doen met mensen, moet je als klant wel weten wie de mens achter het product of de dienst is. Daar komt jouw verhaal aan bod.

Er is vast een reden waarom je gestart bent met je onderneming. Er is een verhaal aan vooraf gegaan dat je gebracht heeft waar je nu staat. Juist dat verhaal is interessant als lezer, volger en potentiële klant. Als ik dit roep in een workshop ontstaat er altijd veel weerstand, want, ‘moet ik dan mijn levensverhaal op tafel gooien?’ Zeker niet: maar een gedoseerd inkijkje in jouw leven, de bijbehorende drijfveren en doelen zorgt voor verbinding met je potentiële klant.

Deel je gezicht

Het gezicht achter een merk en bedrijf tonen is heel krachtig. Niets maakt je meer mens dan de daadwerkelijke beeltenis van dat mens. Niet iedereen vindt het fijn om voor de camera te staan. Het inhuren van een goede fotograaf kan dan veel onzekerheid wegnemen. Ook kan je spelen met foto’s. Je hoeft niet louter portretfoto’s te laten zien om je gezicht te zien. Dat kan ook van veraf, van boven, van opzij of met je product op de voorgrond.

Zichtbaar privé

Maak de keuzes die bij jou en je organisatie passen: als coach zal je meer delen van je mentale proces en als productverkoper meer van het werkproces achter de schermen. Als kinderboekenschrijver zul je je eigen kinderen wellicht meer benoemen en als websitebouwer deel je de hackatons waaraan je deelneemt in je vrije tijd. Maak ook een afweging hoeveel je wil delen van je privéleven (en de mensen die daarin een rol spelen).

Binnen deze keuzes heb je vrij spel om je online zichtbaarheid te stimuleren met passende content. Zodat jouw potentiële klant niet alleen valt voor je onweerstaanbare product of steengoede dienst, maar ook voor de mens daarachter.

Kelly Brunninkhuis07/07/20202