Offline & online: het ideale marketinghuwelijk

Sommige ondernemers zijn huiverig voor online marketing: kan je online wel authentiek blijven of moet je mee in de hippe mal van de milennials die Instagram als verlengstuk van hun identiteit beschouwen? Kan je als zzp’er ook succesvol online zijn zonder continu je eigen hoofd ten toon te stellen? Is alleen LinkedIn genoeg? De scepsis rond online zichtbaarheid is veelomvattend. De laatste weken neemt online marketing een vlucht: juist voor de zelfstandigen die vooral offline hun netwerk uitbreidden, nieuwe klanten binnenhaalden en zichtbaar waren in hun lokale community komt online nu als grote must uit de hoge hoed. Geruststelling: je kan prima als jezelf komen en het gaat juist goed samen met offline zichtbaarheid. Sterker nog: online en offline vormen samen het ideale marketinghuwelijk.

Offline naar online

Je ontmoet een mede-ondernemer op een netwerkborrel en jullie hebben een klik. Dat ene achterbuurmeisje van vroeger blijkt inmiddels CEO van een grote organisatie. Je potentiële klant vindt een flyer van jou in zijn brievenbus. Allemaal offline marketingmomenten. Iedereen die je de hand geschud hebt, elke fysiek marketingmiddel dat je de wereld instuurt: het draagt bij. Als je vervolgens die mede-ondernemer op LinkedIn toevoegt (en voorziet van interessante bijdragen), je achterbuurmeisje een vrijblijvende mail stuurt met je diensten en die potentiële klant op de flyer hebt gewezen op je levendige Instagram account wordt het al snel win-win.

Online naar offline

Het werkt natuurlijk ook de andere kant op. Dat ene bedrijf dat je online gaat volgen heeft jouw bedrijfsnaam al voorbij zien komen: je mail of privébericht komt niet meer uit de lucht vallen dus. Maar ook die ene post die online deelt over je expertise die zorgt voor drie offline kennismakingen. De organisatie die jouw expertise opzoekt op Google of Social Media en overal jouw (bedrijfs)naam tegenkomt. Je online contacten omzetten naar offline ontmoetingen of verkopen is een logisch gevolg.

Het ideale huwelijk

Offline en online versterken elkaar en vullen elkaar perfect aan. Door beide slim in te zetten zorg je voor een intelligente marketingmix die klanten aantrekt. Een paar tips:

ü  Zorg dat je online profiel op orde is. Denk aan Google Bedrijf, je website en je social media kanalen. Uniforme uitstraling, heldere informatie en inspirerende content vormen samen een perfect digitaal visitekaartje.

ü  Weet welke middelen elkaar aanvullen. Bijvoorbeeld: voeg alle offline contacten online toe op je social media profielen. Zorg dat je online de juiste bedrijven en mensen tagt. Wanneer je op een netwerkborrel staat: zorg dat je visitekaartje niet alleen je telefoonnummer vermeldt, juist ook je online informatie moet makkelijk vindbaar zijn.

ü  Werk aan je marketingstrategie. Voor elk online kanaal (website, nieuwsbrief, social media) nieuwe content verzinnen en elke maand tig netwerkborrels afstruinen is niet efficiënt en ook energie- en tijdrovend.

Hoe is de relatie tussen jouw offline- en online marketing als ZZP’er?

Kelly Brunninkhuis07/07/20203