Taggen op social media: ja of nee?

Er zijn vele wegen die leiden naar zichtbaarheid op social media: één daarvan is het consequent gebruik maken van relevante tags. Nu niet over hashtags: maar over de mogelijkheid om mens of organisatie te taggen. Een mooie manier om je zichtbaarheid organisch een boost te geven.

Praktisch: taggen voor beginners

Op kanalen als LinkedIn, Facebook of Instagram tag je door simpelweg een apenstaartje (@) te typen, gevolgd door de naam van de persoon of de organisatie. Dit mens of merk krijgt hiervan een melding en weet zodoende dat ze ergens genoemd zijn. Daarnaast maakt het apenstaartje de tag klikbaar: lezers van jouw bericht kunnen dus rechtstreeks doorklikken naar de genoemde personen of organisaties.

Tip: word je getagd in een social media post?

Zorg dat je een reactie achterlaat. Social Media draait op en om deze interactie.

Organisch zichtbaar met tags

Dit is een win-win-win situatie: als poster geef je een podium aan degene die je tagt, degene die getagd wordt krijgt letterlijk erkenning in zijn inbox én trekt door de tag nieuwe kijkers, volgers of zelfs klanten.

Taggen social media.
Voorbeeld gedoseerd & relevant taggen op Social Media.

To tag or not to tag

Dat is de vraag. Want consequent mensen en merken noemen is weliswaar een boost voor je zichtbaarheid: je geloofwaardigheid wil je beschermen en dus moeten je tags relevant en gedoseerd zijn. Onleesbare berichten met 22 verschillende tags zijn vervelend voor lezers, evenals het blind taggen van invloedrijke personen of grote organisaties om op die manier meer bereik te genereren. Flauw, niet relevant en met weinig respect voor je lezer of volger.

Tip: maak het persoonlijk. Waarom tag je organisatie X of persoon Y? Vanwege de geweldige service, prettige samenwerking of een succesvol gezamenlijk project? Hoe gedetailleerder, hoe sterker de tag. Zo weten je lezers waar ze voor door kunnen klikken. 

Je marketingstrategie wil je van A tot Z authentiek hebben: dus ook met tags blijf je bij jezelf en je merk. Lever meerwaarde, hélp je potentiële klant met relevante informatie (en dus ook tags) zodat je uiteindelijk de klanten aantrekt die passen bij jou en je organisatie.

Kelly Brunninkhuis18/08/20203