Contentdistributie: een praktische handleiding

Elk vak kent haar eigen jargon en marketing is daarop geen uitzondering. Contentdistributie is zo’n vakterm die voor de meeste ondernemers wat uitleg behoeft. Dat gaan we niet moeilijker maken dan noodzakelijk: hier een praktische handleiding.

Wat is contentdistributie?

Met contentmarketing werk je aan je naamsbekendheid en de band met je bestaande publiek. Dat doe je door waardevolle content te leveren op de juiste plek en het juiste moment. Op die manier bind en boei je huidige en toekomstige klanten. Binnen de contentmarketing vormt content natuurlijk de spil van je strategie. Content komt in vele vormen én kan je op verschillende manieren delen met de wereld: dit noemen we contentdistributie.

Contentdistributie in model: hallo PESO

Om het overzichtelijk te houden neem ik je mee in het PESO model. In dit handig geheugensteuntje vind je: P(ayed media), E(arned media), S(hared) media en O(wned) media. Deze vier vormen van contentdistributie pas jij toe om het optimale uit je (content)marketing te halen.

contentdistributie PESO model in contentmarketing

Betaalde media

Payed media bevat alle uitingen waarvoor je betaald. Dit kunnen advertenties zijn op Google of social media, maar ook influencer marketing en een abri langs de weg vallen hieronder. Voordeel hiervan is dat het je bereik vergroot en je -zeker online- je doelgroep erg specifiek kan benaderen. Nadeel? Inkoppertje: de kosten.

Verdiende media

Bij earned media gaat het om derden die berichten over je bedrijf of product. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan persberichten, blogs en reviews. Door het versturen van persberichten aan relevante media, het contacteren van en samenwerken met andere bedrijven en het vragen van reviews aan je klanten kan je dit stimuleren. Voordeel van earned media? Je geloofwaardigheid is hoog. Nadeel? Het kost tijd en energie.

Gedeelde media

In het verlengde van de earned media vind je de shared media. Deze vorm van media richt zich op media die derden over jou posten op social media. Hierbij zie je in de praktijk dat dit gaat om klanten, particulieren of andere fans die posts van jou delen en aanbevelen in hun eigen netwerk. Voordeel? Dit zorgt voor organische groei van je merk. Nadeel? Je content moet ijzersterk zijn om op te vallen in de stroom berichten.

Eigen media

Dan de belangrijkste: je owned media. Dit zijn je website, blog, social media kanalen, nieuwsbrief etc. Hierop heb je zelf 100% invloed en het vormt tevens de basis voor je contentdistributie. Wanneer je gebruik maakt van betaalde media zal dit een verwijzing worden naar je eigen media. Voordeel? Volledige controle. Nadeel? Geen.

Door je content op de goede manier te distribueren en verder te kijken dan alleen publiceren op je website haal je het maximale uit je content. Zo geef jij je content en daarmee je onderneming de aandacht die het verdient. Meer weten over hoe YUMY je hiermee kan helpen? Hier vind je onze diensten.

Kelly Brunninkhuis04/08/20202