E-mail: het paradepaardje van je communicatiestrategie

Marketing en communicatie van A tot Z op de rit hebben in je bedrijf vereist een scherpe blik. Het draait niet alleen om een sterke website en levendige social media kanalen. Communicatie zit ook, bijvoorbeeld, in je e-mail.

E-mail: waar kan het misgaan?

Wenkbrauwen gaan omhoog als ik dit noem: wat kan je verkeerd doen in e-mail. Nou, genoeg, zo blijkt. Laten we er van uitgaan dat degene die e-mail ontvangt van je bedrijf al contact heeft gezocht met jou. De mail vormt dan de tweede indruk. In het hoofd van de mail ontvanger moet deze naadloos aansluiten bij het gevoel dat hij of zij kreeg bij de eerste indruk. Een inspirerende website en een slordige e-mail? Weg interesse. Hilarische social media posts en een droge e-mail van de klantenservice? Mwah. De communicatie in je bedrijf wil je overal op niveau hebben.

Tip 1: stel je goed voor

Je wil een connectie maken met je mailer: als afzender ‘klantenservice’ of ‘klantenservice@fietswinkel.nl’ is veel te anoniem. Maak het persoonlijk: ‘Henk van Fietswinkel de Vries’ of ‘Anna van de Fietswinkel’. Wil je het toch algemeen houden? ‘Klantenservice van Fietswinkel’ of ‘Anna van Klantenservice Fietswinkel’ kan prima, maar misschien is het gelijk een mooi moment om te kijken naar functietitels en benamingen. Klantenservice is een algemeen begrip: misschien doen jouw medewerkers wel iets anders of meer dan dat. Wat dacht je van ‘In-het-zadel-helpers’ of ‘Fietskenners’.

Tip 2: kies een pakkende titel

Soms is het wat het is: je stuurt een factuur. Zorg in dat geval dat het compleet is. Factuur + nummer + klantnaam, bijvoorbeeld. Zo zorg je dat je klant het makkelijk terug kan vinden. Stuur je een mail die je graag geopend wil zien? Trek de aandacht in je titel, zonder los te gaan met clickbait. Dus niet: ‘FIETSEN VOOR SPOTPRIJZEN’, maar wel: ‘Hulp nodig om weer in het zadel te komen?”.

Tip 3: lever meerwaarde

De essentie van je boodschap moet duidelijk zijn: voer voor een andere blog. Laten we kijken wat je nog meer kan doen. Wellicht stuur je alleen een factuur: verras je klant dan eens met een betaaltip (of een rechtstreekse link op Ideal). Wanneer je een uitgebreid voorstel stuurt, gebruik je de laatste regels om de ontvanger te wijzen op een recente blog die aansluit op zijn voorstel. Informeer, inspireer en leef je in. Waar wordt de ontvanger blij van in de mail?

Tip 4: de e-mailhandtekening

Een goede afsluiter bestaat -naast een welgemeende en passende afsluiting- uit een sterke e-mailhandtekening. Deze bevat de gegevens die relevant zijn voor de klant. Werk je volledig digitaal? Overweeg je adres bijvoorbeeld te schrappen en je social media buttons uit te lichten. Maak het persoonlijk met een foto of digitale handtekening. Tot slot kan je een quote of zin toevoegen die meerwaarde toevoegt: door te inspireren of te informeren over bijvoorbeeld aankomende vakanties of andere relevante ontwikkelingen.

Blijf scherp op je e-mail

Buttons die naar niet bestaande pagina’s verwijzen, verouderde afwezigheidsinfo, droge teksten en andere slordigheden: check regelmatig hoe je in de inbox van een ander verschijnt.

Het lijkt klein: maar is een groot onderdeel van je uitstraling. Blijf scherp en zorg dat je (potentiële) klant zich van A tot Z gezien en gehoord voelt. Worstel je hiermee? Laat mij je helpen.

Kelly Brunninkhuis25/08/20202