Van klant naar fan: verzamel ambassadeurs met steengoede contentmarketing

Hoe je van klant naar fan gaat en van afnemer naar ambassadeur? Er was eens… een wereld waarin je de producten en diensten van je bedrijf kon verkopen door reclame te maken. Simpelweg zeggen (of bluffen) waarom het zo’n onmisbaar iets is wat je verkoopt. Consumenten, mak als lammetjes, volgden dan vanzelf: wat in de krant of op een abri staat is immers de waarheid.

Consumenten als makke lammetjes

Fast forward naar nu: helaas, zelf je product of dienst te gek vinden en aanprijzen is niet langer genoeg om het ook daadwerkelijk bij de klant te krijgen: als organisatie ben je niet zomaar meer zichtbaar en de concurrentie vliegt je om de oren. Consumenten (en in geval van B2B, bedrijven) zijn slimmer geworden en worden dagelijks overvoerd met informatie. Hoe je wel in het vizier van je klant komt? Dat kost een kop koffie om uit te leggen, maar het komt hier op neer.

Van klant naar fan

Anno nu wil men geboeid worden door de boodschap die je brengt. Hoe? Door authentieke (wie of wat ben je nu écht) content (kennisdeling: bied meerwaarde!) met smaak (altijd met een bite). Als men dit soort boodschappen voorbij ziet komen, ja, dan blijven ze geboeid: raken ze steeds meer verbonden aan jouw merk en worden het uiteindelijk ambassadeurs. En wat doen ambassadeurs? Die maken reclame (on- en/of offline), maar da’s geen gewone reclame, nee, dat is de meeste pure vorm van authentieke marketing.

Van afnemer naar ambassadeur

Heeft jouw bedrijf al ambassadeurs?

Kelly Brunninkhuis04/08/20202